KİTAP TANITIMLARIM 34-35.


“JACQUES LACAN” – Sean Homer, Phoenix Y., 200 s., 2. Baskı, 2016.

Kitaba, muhtemelen benzer şeylerin tekrarlanacağı düşüncesiyle başlamıştım ama okudukça, benim adıma hiç de öyle olmadığını gördüm. Şu ana kadar okuduğum Lacan’la ilgili kitaplar içinde belki de bana en faydalısı bu oldu. Öncelikle kitap, klinik yöntem, psikoz-nevroz gibi semptomlar veya Lacan’ın özel hayatına değil, direkt olarak Lacan’ın kuramlarına odaklanıyor. Bunu da çok sistematik ve açıklayıcı bir şekilde yapıyor. Örneğin Lacan’ın kendi kuramlarını oluştururken etkilendiği yapısalcılık veya fenomenolojiden bahsediyorsa bu kavramları da açıklıyor. Benzer şekilde, Lacan’ın dil konusunda etkilendiği Saussure kimdir, neler yapmıştır, ne gibi etkileri olmuştur bundan da bahsediyor. Levi-Strauss, keza aynı şekilde… Bu kitaba kadar bazı kavramlar hala muğlaktı kafamda, joissance ya da objet a gibi; ama bu kitapta daha iyi kavradım. Lacan’ın bazı terimleri zaman içinde kökeninden uzaklaştırmadan çok anlamlılığa çektiğini de görmüş oldum ki bu da bazı kavramların şu ana kadar neden farklı sayılabilecek tanımlamalarına rastladığımı açıklıyor. Ayrıca, cinsel ayrım gibi bazı ana konuların da gerçekten karmaşık olduğunu iyice fark ettim. Anlaması kolay değil. Lacan’ın seminerleri ve hangi seminerlerinde hangi konulara değindiği gibi ön bilgiler de edindim, keşke tüm seminerlerini okuma şansım olsaydı ilerde ama Türkçeye bir tanesi çevrilmiş onu da sipariş edeceğim (Psikanalizin Dört Temel Kavramı, Seminer 11., Metis).  Kitabın bir diğer güçlü yönü de Lacan’ın kuramlarının tarafında ya da aleyhinde sinema, edebiyat, siyaset gibi alanlarda yarattığı tartışmalar ve kuramlarının bu alanlara dâhil edilmesi. Film teorileri, feminizm tartışmaları vb. boyunca karşıma bolca Althousser, Zizek, Judith Buttler, Julia Kristeva gibi isimler çıktı hatırladıklarım. Pekiştirdiğim kavramlar: ayna evresi, baba-nın-adı, oedipus kompleksi, kastrasyon kompleksi, fallus, imgesel öteki, simgesel öteki, bilinçdışı, arzu, dürtü, güdü, objet petit a, joissance, “kadın yoktur”, “cinsel ilişki yoktur”, “bilinçdışı Ötekinin söylemidir” ve “bilinçdışı bir dil gibi yapılanmıştır”. Yeni edindiğim ya da kavradığım kavramlar: gösterge-gösterilen-gösteren, aktarım, yabancılaşma, ayrılma, özne ve ben ayrımı, das ding, Bis, maskeli balo olarak dişilik ve saray aşkı…


“LACAN” – Nami Başer, Say Y., 207 s., 2. Baskı, 2012.
 
Say Yayınları’nın Fikir Mimarları Dizisi’nin 21. kitabı olan bu çalışma, Lacan’ın hayat hikâyesi, yapıtları, felsefesini dört bölümde inceliyor. Kitabın sonunda da Lacan’ın hayatından fotoğraflara yer verilmiş.

Yorumlar

SİZİN İÇİN ÖNERİLEN DİĞER İNCELEMELER