KİTAP TANITIMLARIM 82.

“CAHİL HOCA” (Le Maitre Ignorant) – Jacques Ranciere, Metis Y., 137 s., 5. Basım, 2019.

 

“İnsan, kendi kendini hocasız olarak eğitebilir!”

1818’de Belçika’da, Fransız edebiyatı okutmanı Jacotot, tek kelime Fransızca bilmeyen Flamanlara, kendisi de tek kelime Flamanca bilmediği halde hocalık etmek zorundadır. İki dilli bir dergiyi kullanarak, öğrencilerin bireysel çalışmayla Fransızca öğrenmelerini teşvik eder. Öğrenciler bu çalışmaların sonucunda Jacotot’a Fransızca makale yazacaktır. Jocotot, oldukça yanlış, başarısız, hatalarla dolu makaleler beklerken durum bunun tam tersi çıkar. Kendisi hiçbir dil çekimi, gramer vs. öğretmediği halde, öğrenciler Fransızcayı az çok çözmüştür.

Fransız filozof Ranciere, bu kitabı işte bu olaydan yola çıkarak yazar. Amacı, özgürleştirdiğimiz takdirde tüm insanların zihinsel olarak eşit olduğunu iddia ederek, bunu savlamaktır. Bilen ile bilmeyenin, hoca ile öğrencinin zihinsel olarak eşit olduğunu iddia ediyor kitap boyu. Eğitim sistemimizi, “özgürleştirmeksizin eğiten aptallaştırır” diyerek eleştiriyor. Hocaların, öğrencilerinden daha üst seviyede bilgi donanımına sahip olduğu ve öğrenciyi bu seviyeye çekmeye çalışan eğitim mantığını sorguluyor. Ayrıca, devlet politikaları projeksiyonunda, toplum olmak ve birey olmak farkını ortaya koyarak siyaset felsefesine de el atıyor. Tarihte yaşanan diğer bazı olaylardan da örneklemeler sunuyor. Resim, müzik gibi disiplinler, örneğin…

Zihin Felsefesi disiplini altında kategorilendirebileceğimiz kitapta, Antik Yunan başta olmak üzere bazı filozoflara ve yaşanılan bazı olaylara da değiniliyor. Sokrates, Aristo, Platon ve pragmatist Bentham, sık geçen isimler. 5 farklı bölüme ayrılmış bu kitabı tüm eğitimciler, felsefe (özellikle zihin felsefesi ve siyaset felsefesi) ile ilgilenenlere tavsiye ederim. Eğitim sistemimizi sorgulamak için düşünmeye sevk oluyoruz en azından.

 

SEÇTİĞİM ALINTI:

“İnsan akla itaat etseydi, yasalar ve hâkimler falan gereksiz olurdu; ama tutkular onu alır götürür: İsyan eder, bu yüzden aşağılayıcı bir biçimde cezalandırılır. Her birimiz bir başkasına karşı birinden destek almaya mecbur oluruz… İnsanlar, birilerine karşı başka birilerinden destek almak için toplumsallaştığı andan itibaren, bu karşılıklı ihtiyaç hiçbir akla uygun sonuç vaat etmeyen bir akıl yabancılaşmasını haber verir. Kendimizi adadığımız üzücü duruma bizi zincirlemekten daha iyi ne yapabilir toplum?”

TEŞEKKÜR: Kitabı bana öneren Alice Dorothy'e teşekkür ederim.

Yorumlar

SİZİN İÇİN ÖNERİLEN DİĞER İNCELEMELER